Sabtu, 17 November 2012

Senarai Partikel Jepun

こんにちは!
Assalamualaikum dan salam sejahtera semua....

Partikel adalah pemisah sesuatu perkataan dengan perkataan yg lain serta menerangkan kegunaan perkataan tersebut saba ada ia adalah objek, subjek dan sebagainya. Partikel jepun adalah banyak dan saya belum hafal lagi sepenuhnya. Berikut adalah senarai partikel serta kegunaannya...

NoPartikelMaksud/kegunaan
1は (wa)Menunjukkan topik ayat
2か (ka)Menunjukkan soalan dan diletakkan di hujung ayat
3が (ga)Menunjukkan subjek ayat
4に (ni)- menunjukkan lokasi
- menunjukkan masa atau kekerapan
- menunjukkan objek tidak langsung bagi   sesuatu kata kerja
- menunjukkan lokasi di mana sesuatu tindakan berlaku
- menunjukkan lokasi ketibaan
- menandakan gerakan memasuki
- digunakan bersama-sama dengan kata kerja untuk menyatakan tujuan
- digunakan dengan kata kerja untuk menunjukkan perubahan atau pilihan
- menunjukkan seseorang yang memberikan sesuatu atau yang menyediakan perkhidmatan
- menunjukkan seseorang beraksi atau seseorang yang dikenakan sesuatu aksi
- menyambungkan dua atau lebih kata nama untuk menunjukkan satu senarai sesuatu
- Menyambung dua atau lebih item untuk menunjukkan padanan atau perbezaan
5の (no)Menunjukkan kepunyaan
6へ (e)Menunjukkan arah tujuan
7を(wo/o)Menunjukkan objek langsung bagi sesuatu kata kerja
8と (to)Digunakan untuk menyambung dan menyenaraikan beberapa item
9や (ya)Digunakan untuk menyambung dan menyenaraikan sebahagian daripada beberapa item
10など (nado)Digunakan bersama や (ya) untuk menyenaraikan sebahagian daripada beberapa item
11も (mo)- bermaksud "terlalu", "sama ada", "juga"
- ... dan ..., baik ... mahupun ... 
12で (de)- menunjukkan lokasi sesuatu tindakan




Sebenarnya, banyak lagi partikel..... tapi, InsyaAllah saya akan paparkan pada post yang akan datang ye.... nanti saya akan terangkan kegunaan partikel di atas satu per satu, InsyaAllah.....
Semoga berjumpa lagi....じゃな!

3 ulasan:

  1. Saya pelajar dari SM SAINS SEMBRONG.
    Saya sangat berminat dengan blog ini kerana saya dapat lebih memahami partikel dalam pelajaran Bahasa Jepun.

    BalasPadam
  2. Saya tak faham apa maksud partikel tetapi terima kasih untuk maklumat ini💖

    BalasPadam